Poptávkové servery, jejich přínos zákazníkovi, poptávajícímu, jejich přínos subjektům nabízejícím služby

Ať už jste zaměstnanec, fyzická osoba či firma, jistě jste se někdy setkali se situací, že jste potřebovali řemeslníka, dodavatele služeb, ale nikdo by na Vás neměl čas. Nikdo, kdo by byl ve vašem okolí.
Jako poptávající máte hned několik výhod, které stojí před Vámi. První a velikou výhodou je skutečnost, že oslovíte hodně lidí najednou (někteří jsou ochotni dojet 50 km kvůli práci bez jakýchkoliv obtíží), mezi nimi se jistě najde někdo, kdo o takovou práci bude mít zájem. Další velikou výhodou je, že na základě přesné specifikace, přidání pár fotek, dokumentace či čehokoliv jiného zpravidla získáte přibližnou cenu práce. Díky tomu poté můžete snižovat cenu s odkazem na pana X, který Vám službu nabídl za tuto částku.
Představme si.
Někdy se to stává a my jsme provedli něco, co jsme neměli. Vzhledem k tomu, že nemáme právní vzdělání, potřebujeme vědět, jak nejlépe postupovat. Otevřeme si poptávkový portál, kde se velice jednoduše vyplní poptávka a odešle. V tomto případě to je však trošíčku nepraktické. Je-li advokát veden v poptávkové databázi, je mu odeslána poptávka. Během několika hodin máte několik odpovědí. Můžete si vybírat, i tak trochu spekulovat s cenou služby. To je veliká výhoda a v praxi může poptávajícímu tento mechanismus ušetřit nemalé peníze. Pro poptávající je tato zpráva opravdu senzační. A vyplatí se Vám objednávat většinu služeb tímto způsobem. Zde poptávkové portály odvádějí kus opravdu dobré práce.
Jak vidíte, toto celé zní velice lákavě a pro osobu, která hledá dodavatele služeb, je pravděpodobně tento způsob tím nejlepším. Jenomže, podíváme-li se na to z té druhé stránky, není to pro všechny tak ideální.
Problém číslo jedna - dobrý filtr pro zadávání poptávky
Jestliže jste někdy pracovali se souhrnnými daty, jistě víte, že jejich selekce na základě nějakých konkrétních parametrů je někdy obtížná.
Pro jistotu si ukážeme na příkladu, jak tento problém může být palčivý. Opět zde mám dva možné pohledy, tím prvním je problém poptávajícího.
Pokud filtry nejsou nastaveny velice podrobně, lze předpokládat, že oslovíte mnoho dodavatelů služeb - advokátů, kteří nebudou mít o Vaší poptávce ani chuť přemýšlet. Aby poptávkové servery měly pro poptávajícího ještě lepší výsledek, je zapotřebí, aby poptávkový server třídil geograficky území na opravdu malé fragmenty - nanejvýše okresy, dále by bylo nutné, aby služby šly specifikovat na základě výběru dle možností. Předpokládaného rozsahu.
Probrali jsme v kostce aspekty, proč se jedinec může a dost možná i rozhoduje pro poptávkové portály. Nyní se podíváme na poptávkové portály z druhé strany.
Jsme firma, která je registrovaná na poptávkových portálech. To umožňuje ve své podstatě komukoliv zadat jak nepravdivou poptávku, tak poptávku na cokoliv s nějakou chybou (pravidelně Vám asi budou chodit poptávky na protichůdné služby.
Zkusili jste někdy objednat si služby poptávkových portálů? (na mysli mám ty všeobecné, oborové jsou výjimkou a fungují velice odlišně) Já tedy ano a mám pro Vás docela zajímavou zkušenost. Co lze tedy předpokládat, stanete-li se partnerem nějakého poptávkového portálu bez konkrétního zaměření?
V první řadě má většina dodavatelských společností problém se skutečností, že díky nedostatečně ošetřenému filtru (nebylo počítáno s tím, že proměnná může nabývat opravdu různých hodnot v závislosti na poptávajícím) se ve Vaší emailové schránce mohou objevit poptávky na služby, které s právem, advokáty či zákony nemají nic společného. Většina dodavatelů služeb řeší tento problém vcelku často, poté klesá užitek z těchto poptávkových zpráv pod nulu, kde Vás vzápětí tyto zprávy dokážou tak maximálně naštvat.
Když už Vám ale přijde poptávka, která je pro Vás, stojíte před dvojím problémem.
Přišla mi poptávka na službu
První problém, který se objevuje před Vámi, je skutečnost, že virtuální prostor tak trochu ubírá na slušnosti, sebekritice a na dalších vlastnostech, které mají za následek vhodné sebeovládání. Po přečtení poptávky, kterou zadal do poptávkového portálu zadavatel, můžete nabýt pocitu, že si z Vás někdo střílí, nicméně opak může být pravdou. Po zběžném přečtení a obvyklé kalkulaci jsem zjistil, že cena, kterou je poptávající ochoten za takové dílo zaplatit, je rovna přibližně 30% ceny obvyklé.
Jednoduché vysvětlení. Firmy poskytující služby se předhánějí ve výši (níži) cen, znehodnocují leckdy nejen cenu své práce, ale hlavně i cenu práce zkušených a uznávaných právníků, advokátů. Nškteré firmy zde poskytující služby také služby jen překupují, což v praxi znamená, že zareagují s nejnižší nabídkou, ty s nimi uzavřete smlouvu, která může mít dodatky, které nedočtete až do konce, pak se částky mohou vyšplhat mnohem výše, nežli reálná cena. Je zde dále problém, že když nebude vaše firma generovat zisky, po čase přestane býti konkurence schopná. Zkrátka nebude na nákup nových technologií, nadstavbové studium svého oboru.
Toto vyhovuje možná firmám, které plánují brzy skončit, možná firmám, které neplánují býti lepší a lepší, nebo možná firmám, které se nechaly uvrtat do něčeho tak nekonkrétního, jako je všeobecný poptávkový portál.
Řešení je vcelku jednoduché a nevyžaduje příliš přemýšlení. Toto řešení přináší kvalitní efekt je zřejmí již na první pohled. Na mysli mám portál, který je oborově zaměřen, který pracuji se svými partnery, který zná problematiku, který kontroluje poptávku, aby odešla tam, kam opravdu má.
Příkladů může být mnoho. Představme si, že potřebujeme konkrétní právní služby spojené se založením firmy. Zajímá nás správná volba, vytvoření smluv a všeho potřebného, co se bude převážně řídit obchodním právem. Potřebujeme někoho, kdo má zároveň zkušenosti se zakládáním firem. Je zde výhoda mít nadhled nad daňovým řádem a vědět, kde jaké jsou výhody.
Další nespornou skutečností, která z zvýše uvedených vyplývá, je ta, že jen málokdy se Vám podaří odpovědět na poptávku, která se následně stane spoluprácí.
V tu chvíli jste více zahlcen odpovídáním na poptávku, která s největší pravděpodobností nevyjde, než tím, že byste se věnovali práci.
Vyberte si tedy takový portál, který je oborově zaměřen, který je šitý na míru konkrétní profesi. Pro příklad si představme katalog-pravniku.cz, kde jsou právníci děleni dle lokality - až po městské části, dle služeb, které poskytují.
Poptávající pak vybírá z možnosti Krajů, Okresů, Měst a městských částí. Dále má na výběr služby, které poptává, a zároveň může dopsat doplňující informace. Nenastane tak situace, že by Vám došla poptávka, která by pro Vás nebyla zajímavá, což je opravdu velice výhodné!